Encamp.- El ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, i la directora de màrqueting d’Andorra Turisme, Noemí Pedra, han presentat aquest dimarts la tretzena edició del Shop in Andorra Festival, que se celebrarà del 7 al 23 de novembre. El certamen manté l’aposta per la combinació de compres, música, gastronomia i experiències al carrer, amb l’objectiu de consolidar Andorra com una destinació de turisme de compres durant tot l’any. Enguany arriba amb importants novetats i un pressupost de 766.000 euros, lleugerament inferior al de l’any passat (822.000 euros).
Segons Torres, el festival és “una acció clau per mantenir la vitalitat comercial i turística del país més enllà de la temporada d’hivern”. Va néixer el 2013 i només es va interrompre durant la pandèmia. Des d’aleshores, ha esdevingut una eina fonamental per a la desestacionalització turística. Noemí Pedra va recordar que, l’any 2013, el país va rebre 472.000 visitants durant el període del festival, mentre que el 2024 n’han estat 773.000, un increment del 64% que, segons la responsable d’Andorra Turisme, “demostra que el país està cada vegada més preparat per acollir gent durant tot l’any”.
Les dades de l’edició anterior confirmen la bona evolució de l’esdeveniment, segons defensa el ministre. Durant el mes del festival, el nombre de visites totals va augmentar un 17%, amb un increment del 22% en turistes i del 15% en excursionistes. La satisfacció també es manté elevada: la valoració global de l’esdeveniment és de 8,5 punts sobre 10, mentre que la dels turistes sobre la seva estada puja fins al 8,9. El 99% dels visitants afirmen que recomanarien el Shop in Andorra Festival, cinc punts més que l’any anterior. “És una edició plenament consolidada”, ha afirmat Pedra.
Passarel·la de moda escaldenca
Enguany, la gran novetat és una passarel·la de moda a Escaldes-Engordany dirigida per l’andorrana Esther García Capdevila, professional amb més de 3.000 desfilades i una centena de 'Fashion Weeks' organitzades arreu del món, entre les quals la Mercedes-Benz Fashion Week, la 080 Barcelona o la Gran Canaria Swim Week. Pedra ha destacat que García Capdevila “ha treballat amb marques com Dior, Louis Vuitton, Loewe, Chopard o Hermès” i ha subratllat “l’orgull de poder comptar amb una professional andorrana d’aquesta trajectòria”.
La desfilada es farà de nit, amb un recorregut des de l'Hotel Valira i el Museu Carmen Thyssen fins a la plaça Coprínceps, i combinarà llum, música i moda. Hi participaran més de 60 models, amb actuacions musicals com la de la mezzosoprano andorrana Maria Soler. Tots els conjunts que es presentaran pertanyen a botigues del país i es podran comprar directament a Andorra, integrant així el comerç local en una experiència de moda internacional.
El festival manté, a més, l’esperit d’oferir experiències diverses per a tots els públics. Inclourà animacions infantils, tallers per adults, espectacles musicals, activitats gastronòmiques com l’Andorra Taula i noves accions de dinamització comercial com el Shopping Mind, que permetrà participar en un sorteig de productes valorats en 10.000 euros per compres superiors als 50 euros. També hi haurà tallers de perfumeria i rituals de bellesa organitzats per Júlia i Gala Perfumeries, i activitats infantils com l’espectacle de Pinotxo.
Els carrers s’ompliran de punts selfie i decoracions lumíniques que, segons Pedra, “afavoreixen la viralitat i la interacció dels visitants”. Els espais d’activació s’han repartit entre Andorra la Vella, Escaldes-Engordany i el Pas de la Casa, amb el suport dels comuns.
Campanya internacional
La campanya de comunicació s’adreçarà principalment als mercats de proximitat —Catalunya, València, Aragó i Madrid, aprofitant el pont de l'Almudena— i també a França, especialment a la regió d’Occitània. Inclourà accions a televisió, ràdio, xarxes socials i mitjans digitals, i aprofitarà el pont de l’Armistici de l’11 de novembre per atraure públic francès.
Torres ha detallat que la inversió per a aquesta edició és “de 766.000 euros, dels quals 425.000 estan destinats a les activitats i 300.000 a les campanyes de comunicació internacional”. El ministre ha recordat que, l’any passat, el cost va ser lleugerament superior (822.000 euros) perquè es va estrenar un nou spot publicitari, mentre que enguany “s’ha pogut reutilitzar el mateix, fet que ha permès reduir la despesa”.
El ministre ha remarcat també que l’objectiu principal és “continuar fidelitzant el turista prèmium, que busca experiències de qualitat sense ser estrictament de luxe”. En aquest sentit, Torres ha subratllat que es tracta “d’un públic que té un poder adquisitiu més alt que la mitjana, que valora l’experiència, la gastronomia i el comerç, i que ja forma part del perfil habitual de visitant a Andorra”.
Atraure noves empreses
Preguntat pels mitjans sobre si la presència d’experts internacionals i figures reconegudes en el marc del festival podria ajudar a captar inversions i empreses internacionals, Torres ha atès que “no és l’objectiu principal de l’esdeveniment”, però sí que podria tenir un efecte indirecte positiu. “Nosaltres com més empreses vinguin aquí a Andorra i s'instal·lin aquí a Andorra, millor. Al final el que fem nosaltres és posar facilitats i no barreres. Les empreses tenen els seus propis plans d'expansió i ells decideixen per on han d'anar", ha asseverat.
El ministre ha insistit que el Shop in Andorra Festival no és només un esdeveniment comercial, sinó també “una eina per reforçar la imatge d’Andorra com a país modern, obert i capaç de generar experiències d’alt valor afegit”.
El Centre Històric d'Andorra la Vella, oblidat
Durant la presentació, la farmacèutica Meritxell Martí ha traslladat al ministre la preocupació d’alguns comerciants del centre històric d’Andorra la Vella, que consideren que el festival concentra la major part de les activitats a l’avinguda Carlemany i a Escaldes-Engordany, deixant de banda la zona de Meritxell i els carrers del nucli antic.
Martí ha assenyalat que “el centre històric s’ha convertit en la part una mica oblidada del Shop in Festival, perquè normalment tot se centra a Carlemany i Meritxell fins a Vivand”, i ha proposat “repensar la distribució de les activitats i dels punts selfie per fer arribar també la dinamització a altres barris comercials”. Torres ha assegurat que no es vol deixar cap zona de banda i que cada any “s’ajusten les activitats segons les experiències prèvies” per garantir la màxima afluència i repercussió. Pedra ha defensat que des d’Andorra Turisme s’ha intentat, “per activa i per passiva”, dur activitats a totes les zones, però els fluxos de visitants i les característiques urbanes dificulten que algunes propostes funcionin igual de bé fora dels eixos comercials principals.