Andorra la Vella.- El professor de finances a la universitat Toulouse 1 Capitol i director científic del Research Initiative for Corporate Climate Action (TSE) Sébastien Pouget participarà aquest divendres vinent en la 21a edició del Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana en un debat amb el codirector d'Amundi Assets Management, Jean Jacques Barbéris, on s'abordarà sobre la importància de revisar els models d'inversió tradicional i la corresponsabilitat de les empreses. En aquesta entrevista reflexiona sobre la inversió responsable.
Quina importància té la inversió responsable?
La inversió responsable ha esdevingut essencial. La majoria de les institucions financeres tenen una política més o menys avançada en aquest àmbit. Així, els principis per a la inversió responsable cobreixen més de 5.000 institucions a nivell internacional que representen més de 120.000 milions de dòlars en actius gestionats. A França, hi ha uns 2.000 fons SRI (dos terços dels quals estan etiquetats) i 1.000.000 milions d'euros gestionats, o al voltant del 20% dels actius gestionats.
Per a una empresa que vol vendre accions, què pot suposar una inversió responsable?
Ser una empresa responsable vol dir tenir cura de tots els seus grups d'interès: els seus accionistes, és clar, per ser rendibles; els seus clients, oferint productes de bona qualitat; els seus empleats, assegurant-los un nivell de seguretat i benestar, estar a la feina correctament... Però també, es tracta de preocupar-nos pel medi natural que engloba les nostres societats, sent el canvi climàtic la problemàtica principal.
Com podem convèncer les empreses de la necessitat d'aquesta inversió responsable?
Algunes empreses poden ser més rendibles apostant per una responsabilitat social més àmplia. Però, també es tracta de respondre a una exigència de relacions harmonioses amb la natura, pensant en els altres i en les generacions futures.
Les empreses que no són socialment responsables, tenen futur?
Sempre hi haurà empreses que ofereixin menys responsabilitat perquè això de vegades garanteix una millor rendibilitat. Però amb les expectatives canviants de determinats accionistes, clients, empleats, i amb l'auge de regulacions europees com la taxonomia verda, aquestes empreses tindran la seva tasca cada cop més difícil.