El confundador de Facebook, Mark Zuckerberger. (Foto: Facebook)
Empresa

Facebook compleix 15 anys amb 2.320 milions d'usuaris

Té els seus orígens en la plataforma Facemash

Facebook, la major xarxa social del món i omnipresent en les interaccions personals en línia a dia d'avui, ja sigui per si mateixa o per les aplicacions de la seva propietat, Instagram i WhatsApp, va néixer fa 15 anys com un experiment entre estudiants de la Universitat de Harvard als Estats Units. La xarxa, que actualment compta amb 2.320 milions d'usuaris actius a tot el món, té els seus orígens en una plataforma més primitiva, Facemash, llançada el 2003 amb l'objectiu que els universitaris puntuessin l'atractiu físic dels seus companys a través de fotografies.

Facemash va generar una forta polèmica al campus i va ser tancat pels responsables de la universitat després de romandre operativa durant tan sols dos dies, però en aquest poc temps ja va aconseguir prop de 22.000 vots emesos per fins a 450 persones que es van connectar al servei.

Aquest èxit inicial va animar al jove de 19 anys que es trobava darrere de Facemash, un en aquells dies absolut desconegut estudiant d'informàtica i psicologia Mark Zuckerberg, a desenvolupar la que seria la llavor de l'empresa actual, 'The Facebook', al costat dels seus companys Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz i Chris Hughes. Així, el 4 de febrer de 2004 es va posar en funcionament 'The Facebook', dissenyada com un directori per donar a conèixer i connectar estudiants i personal universitari entre si i a la qual 1.200 alumnes de Harvard es van connectar a les següents 24 hores.

El servei ràpidament es va ampliar a altres universitats de l'àrea de Boston (Massachusetts, Estats Units) i de la resta del país, després del que va canviar el seu nom definitivament per l'actual Facebook i va prosseguir amb la seva expansió, primer entre els instituts de secundària nord-americans i després entre universitats internacionals. Al setembre de 2006, després de més de dos anys en funcionament, la plataforma va fer un salt que marcaria per sempre el seu futur en deixar de ser una eina restringida a l'àmbit educacional i passar a estar disponible per al públic general, de manera que qualsevol internauta podia crear-se un perfil.